Witamina C posiada wiele korzystnych dla zdrowia organizmu właściwości. Wpływa na syntezę kolagenu i kondycję naczyń krwionośnych, ponadto jest doskonałym przeciwutleniaczem. Kwas askorbinowy zwiększa również przyswajalność żelaza i jest dużym wsparciem dla układu odpornościowego.

Czym jest witamina C?

Kwas askorbinowy jest to związek organiczny potrzebny organizmowi do prawidłowego działania. Tak samo, jak w przypadku wielu innych witamin, także witamina C jest egzogenna, a więc trzeba zapewnić jej podaż wraz z pożywieniem. Znajduje się ona w owocach oraz warzywach. Jej świetne źródło to między innymi: natka pietruszki, kiwi, czarna porzeczka, truskawki, warzywa kapustne i cytrusy. Warto pamiętać, iż witamina C jest niezwykle wrażliwa na działanie czynników zewnętrznych (ekspozycja na światło, wysoka temperatura). Kwas askorbinowy łatwo rozpuszcza się w wodzie, natomiast jego nadmiar jest z łatwością usuwany z organizmu.

Witamina C lewoskrętna- co to jest?

Wiele osób zastanawia się z pewnością, co to jest witamina C lewoskrętna? Termin ten znany jest stosunkowo od niedawna, jak dotąd nie wiadomo skąd się on wziął. Specjaliści podejrzewają jednak, że chodzi o „L” pochodzące od łacińskiego słowa Laevus, które oznacza lewy. Słowo to dotyczy ułożenia atomów, a nie skręcalności optycznej. Kwas L-askorbinowy jest to pomimo przedrostka L, prawoskrętny, gdyż skręca płaszczyznę światła spolaryzowanego w prawo, a więc w chemii ma oznaczenie „+”. Litera „L” oznacza natomiast to, iż grupa hydroksylowa kwasu askorbinowego umieszczona jest po lewej stronie. Znane jest również istnienie kwasu D-askorbinowego, który jest lewoskrętny, gdyż skręca płaszczyznę światła spolaryzowanego właśnie w lewo, aczkolwiek nie wykazuje on żadnych właściwości witaminy C, nie jest więc pomocny dla działania naszego organizmu. Takiego kwasu askorbinowego nie zakupimy również w aptekach. Nie ważne więc, jaką dokładnie nazwę ma witamina C, wiele z nazw to jedynie chwyty reklamowe, mające skłonić klienta do wybrania tego konkretnego produktu, a nie innego. Niekiedy producenci wychwalają daną rodzaj witaminy C i uznają tylko jego działanie za skuteczne, podwyższając przy tym cenę. Jest to kierowane jedynie chęcią zysku. Pamiętajmy więc, że nieważne czy nazwa marketingowa witaminy C widnieje jako lewoskrętna, prawoskrętna czy naturalna. Wszystkie te witaminy są prawoskrętne. Podczas zakupów należy więc być ostrożnym, aby nie nabrać się na sztuczki producentów. Witamina c lewoskrętna co to jest więc dokładnie? To każda dostępna w aptekach witamina C, będąca korzystna dla naszego zdrowia.

Witamina C syntetyczna czy naturalna?

Często dokonuje się także podziału witaminy C na tę syntetyczną i naturalną. Większość osób słyszała zapewne, że lepszym rozwiązaniem jest wybór tej naturalnej, która jest lepsza dla naszego zdrowia, czy faktycznie tak jest? Jeśli przyjrzeć się budowie chemicznej, niczym się one nie różnią i jest to ten sam związek, zawarty w naturalnych źródłach czy ten syntetyczny. Według przeprowadzonych przez naukowców badań naturalny kwas L-askorbinowy nie ma wcale lepszej biodostępności w porównaniu z tym syntetycznym. Środki dostępne w aptekach zawierają kwas L-askorbinowy albo jego sole nieorganiczne (askorbinian potasu, askorbinian wapnia, askorbinian sodu). Nieorganiczne sole odznaczają się mniejszym kwasowym odczynem. Wybierają je zwłaszcza osoby, które po przyjęciu kwasu askorbinowego cierpieli na zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego. Aktualne nie zostały jeszcze przeprowadzane badania kliniczne, które mogłyby potwierdzić całkowicie tę tezę. W trakcie suplementacji solami mineralnymi kwasu askorbinowego wchłanianiu ulega kwas askorbinowy oraz jego nieorganiczny kation.

Czy faktycznie warto suplementować witaminę C?

Jeśli chcemy zapewnić organizmowi odpowiednią ilość witaminy C, warto przede wszystkim zadbać o odpowiednią dietę, uwzględniając w niej produkty, które zawierają najwięcej kwasu askorbinowego. Witamina C znajduje się w owocach i warzywach, ponadto jest lepiej przyswajalna, aniżeli ta pochodząca z suplementów diety. Jeżeli jednak nie jesteśmy w stanie przyjąć jej odpowiednią ilość wraz ze spożywanym jedzeniem, wówczas możemy zakupić suplement zawierający witaminę C. Na rynku dostępnych jest wiele tego typu produktów, niektóre mają w składzie również rutynę, które potęguje działania antyoksydacyjne witaminy. Przed rozpoczęciem suplementacji należy zapoznać się z dziennym zapotrzebowaniem na witaminę C, może się ono różnić w zależności od płci, wieku, czy stanu zdrowia.

Czy istnieje możliwość przedawkowania witaminy C?

Kwas askorbinowy bardzo trudno jest przedawkować, gdyż rozpuszcza się w wodzie, a więc nie dochodzi do gromadzenia go w organizmie. Jednakże zawsze należy przestrzegać zaleceń co do dziennego spożycia witaminy C. Nie powinno się przekroczyć 1000 mg. Warto zadbać o jej odpowiednią ilość, decydując się na odpowiednią dietę. Jeśli doszłoby do jej przedawkowania, mogą wystąpić takie efekty uboczne jak: nudności, wymioty, biegunka, bóle brzucha czy wysypka skórna. Wiedząc już, co to jest witamina C lewoskrętna i jej zalety, warto rozpocząć suplementację.