Dlaczego marketing jest ważny – wydaje się, że termin marketing opisuje coś odległego, potrzebnego jedynie dużym korporacjom. Ale tak nie jest: każda firma robi coś, co nazywa się marketingiem, tylko nie każda robi to świadomie i kompetentnie. Warto wiedzieć, na czym polega istota tego działania, dlaczego marketing jest szerszy niż reklama.

Dlaczego marketing jest ważny?

Marketing to działalność polegająca na badaniu potrzeb konsumentów, znajdowaniu skutecznych rozwiązań dla ich zaspokojenia i stymulowaniu popytu. Marketing pomaga zrozumieć klienta. Z pewnością przestudiowałeś asortyment i ceny konkurencji. Taka analiza to już marketing, bo to powierzchowne badanie rynku. Pozostaje tylko zagłębić się w to i zrozumieć, kto jest zainteresowany Twoimi produktami i jak zaoferować ludziom dokładnie to, czego chcą.

Określ przynajmniej z grubsza kluczowe cechy odbiorców: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, poziom dochodów, zainteresowania. Następnie podziel klientów na grupy. Odbiorcami salonu meblowego mogą więc być małżeństwa z dziećmi, kawalerowie, menedżerowie firm, którzy kupują meble do biura, a wszystkie te osoby będą zainteresowane zupełnie innymi ofertami. Zrozumienie odbiorców, ich nawyków i potrzeb pozwoli Ci zadowolić większą liczbę klientów.

Marketing przyciąga tych, którzy się nie pojawiają

Dlaczego marketing jest ważnyNiektórzy przedsiębiorcy, rozpoczynając działalność gospodarczą, polegają wyłącznie na poczcie pantoflowej. Ale nie jest ona wszechmocna. Skąd klienci fabryki farb po drugiej stronie miasta wiedzą, że masz najniższe ceny, skoro cennik nie jest swobodnie dostępny, a firma w żaden sposób się nie reklamowała? Marketing oferuje wiele skutecznych narzędzi promocji towarów i usług, a nie wszystkie z nich wymagają dużych inwestycji. Konkursy z hasztagami na Instagramie, publikowanie w grupach tematycznych w sieciach społecznościowych, partnerstwa z wyspecjalizowanymi dystrybutorami, reklama kontekstowa i ukierunkowana, listy mailingowe, promocje, rabaty i oferty specjalne, publikacje w mediach tematycznych – wszystko to można wykorzystać, aby ludzie się dowiedzieli ty i przyszli do Ciebie.

Marketing naciska na ulepszanie produktów

Trudno sprzedać ludziom to, czego nie potrzebują. Jeszcze trudniej jest upewnić się, że zakup nie jest jednorazowy. Marketing pozwala określić prawdziwe potrzeby odbiorców, które nie zawsze są oczywiste. Zrozum, co jest ważniejsze dla konsumenta: wygoda, estetyka, przystępność cenowa, jakość lub kombinacja niektórych parametrów. A dzięki temu nie tylko poprawnie udaje się zbudować strategię promocji, ale także wykryć niedoskonałości produktu z punktu widzenia klienta.

Marketing podpowiada ceny i sposób promocji sprzedaży

Nie ma znaczenia, czy cena jest wysoka, czy niska, w umyśle konsumenta cena musi być uczciwa: klient chce zrozumieć, za co musi zapłacić. Dzięki marketingowi firma będzie znała ceny w swojej niszy, przybliżoną wypłacalność odbiorców i będzie mogła działać w tych granicach. A cena i jej uzasadnienie w przekazie reklamowym o produkcie będzie wyglądało inaczej, w zależności od zainteresowań każdego segmentu konsumentów: jako zapłata za wyjątkową wartość, jako sposób na zaoszczędzenie pieniędzy, jako gwarancja jakości itp.

Marketing poprawia sprzedaż

Zrozumienie bazy klientów podpowie Ci, gdzie szukać konsumenta i czy jest gotowy na zakup towaru: przez Internet lub w sklepie stacjonarnym, zamawiając w przedsprzedaży lub czekając na sprzedaż, płacąc gotówką lub kartą. Klient musi czuć się komfortowo, inaczej nic nie kupi lub będzie kupował rzadziej.

Marketing pomaga wyróżnić się na tle konkurencji

Naiwnością jest myślenie, że produkt wysokiej jakości, który ma wiele analogów, sam przyciągnie konsumenta. Nawet jeśli Twoja firma jest pionierem w swojej niszy, prędzej czy później pojawią się konkurenci, którzy odciągną część odbiorców. Ważne jest, aby zaoferować rynkowi coś, co wyróżni firmę spośród wielu innych. Zaprezentuj klientom produkt o cechach unikalnej oferty sprzedaży i odzwierciedla to w kampanii reklamowej, zasadach obsługi itp.

Marketing pozwala komunikować się z konsumentem

Zwracając uwagę na potrzeby i specyfikę grupy docelowej, łatwiej jest wybrać odpowiednie kanały komunikacji, a także uzyskać szybką informację zwrotną. Jeśli biznes komunikuje się z klientem w tym samym języku, konsument ma wrażenie, że go słyszy i rozumie, podziela jego wartości, a to zwiększa lojalność. I oczywiście marketing pozwala uniknąć elementarnych błędów w komunikacji z odbiorcami: na przykład znajomy ton listy mailingowej skierowanej do prawników z 10-letnim doświadczeniem w praktyce sądowej.

Marketing oszczędza zasoby

Marketing wymaga inwestycji, ale zapobiega marnotrawstwu i pozwala podejmować oczywiście skuteczniejsze działania. Możesz więc wyświetlać reklamy w sieciach społecznościowych bez kierowania, to znaczy, które nie są skierowane do określonej kategorii osób. Ale mając cel, kampania będzie działać lepiej. Możesz zaryzykować, kupując losowo partię towarów i wypalić się. I możesz wybrać, co dokładnie spodoba się większości docelowej grupy odbiorców. Lepiej zainwestować choć trochę w marketing lub skorzystać z darmowych narzędzi, niż działać na ślepo.