Google Ads to narzędzie służące do reklamowania swoich produktów lub usług, które jest bardzo proste w obsłudze. Swoją popularność zyskało także dlatego, że jest to stosunkowo tanie rozwiązanie, którego budżet można dostosować do własnych możliwości. Ponadto reklamy z Google Ads docierają do użytkowników, którzy w ostatnim czasie wpisywali w swoich wyszukiwarkach frazy powiązane z Twoimi produktami lub usługami.

Jakie modele rozliczeń obowiązują w Google Ads?

Jeżeli chcesz wiedzieć ile zapłacisz za kliknięcie Twojej reklamy, to najpierw powinieneś zapoznać się z modelami obowiązującymi w Google Ads.

  • CPC – cost per click. Jest to najpopularniejszy model rozliczania w kampanii. Opłatę wnosi się za każde kliknięcie w reklamę, natomiast wyświetlenie reklamy jest bezpłatne.
  • eCPC – ulepszony CPC. W tym modelu to algorytmy decydują o górnej granicy stawki za kliknięcie, dzięki czemu możliwe jest maksymalizowanie liczby konwersji.
  • CPV – cost per view. W tym modelu rozliczeniowym opłatę wnosi się za wyświetlenia. Płacisz wówczas, gdy użytkownik obejrzy cały krótki film, lub gdy zobaczy minimum 30 sekund dłuższej reklamy.
  • CPM – cost per mile. Jest to model, w którym płacisz za każde 1000 wyświetleń. Korzysta się z niego w kampaniach skierowanych na budowanie widoczności i świadomości marki.
  • ROAS – return on ad spend. Jest to tak zwany inteligentny system dobierania stawek. Co to oznacza? Algorytm Google Ads sam dopasowuje maksymalną stawkę za kliknięcie – robi to w ten sposób, aby możliwe stało się osiągnięcie ustalonego ROAS.
  • CPA – cost per action. Ten model rozliczeń również jest modelem inteligentnym, gdyż ustawia maksymalne stawki za kliknięcie, aby maksymalizować konwersje. System robi to na podstawie zadeklarowanej maksymalnej stawki za konwersję.

Z jakimi określeniami musisz się zapoznać?

Korzystając z Google Ads musisz poznać definicje, które są ściśle związane z działaniem tej usługi – inaczej ciężko będzie Ci stworzyć dochodową reklamę. Przede wszystkim musisz dowiedzieć się czym jest maksymalny i rzeczywisty CPC

  • Maksymalny CPC. Jest to najwyższa kwota, jaką możesz zostać obciążony za kliknięcie. Nie oznacza to jednak, że taką kwotę musisz zapłacić, często będzie to niższa suma, a czasem nawet dużo niższa. Jeśli wyznaczysz maksymalny CPC i ktoś kliknie Twoją reklamę, to nie zapłacisz więcej niż wynosi ustawiona stawka.
  • Rzeczywisty CPC. Jest to ostateczna kwota jaką płacisz za kliknięcie w Twoją reklamę

Jaki budżet musisz przygotować zanim pomyślisz o Google Ads?

Logiczne jest, że przed wykupieniem reklamy należy posiadać odpowiedni budżet. Jak wygląda to w przypadku Google Ads? Otóż w przypadku tej usługi budżet, zarówno dzienny jak i miesięczny, uzależniony jest głównie od tego jak w rzeczywistości kształtuje się CPC. Oczywiście wpływ na niego będą miały także takie czynniki jak możliwości danego przedsiębiorstwa oraz szerokość rynku docelowego. To, ile będzie kosztowała reklama zależy od budżetu klienta. Jeżeli zleceniodawca prowadzi lokalny, mały biznes, to na kampanie reklamową wystarczy mu zaledwie kilkaset złotych miesięcznie. Jednak należy mieć na uwadze to, że próby oszczędzenia na reklamach mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Zbyt mały budżet przeznaczony na reklamę może bowiem skutkować zbyt rzadkim wyświetlaniem reklam, przez co potencjalni klienci nie będą w stanie ich zobaczyć i dotrzeć do Twojego sklepu.

Kliknięcie reklamy Google Ads – ile musisz zapłacić?

Reklamy w Google Ads to zazwyczaj CPC, czyli takie, w których opłata naliczana jest za każde kliknięcie. Ile więc musisz zapłacić za jedno kliknięcie Twojej reklamy? Koszt zostaje ustalony na podstawie licytacji. Na czym dokładnie ona polega? Otóż firmy zainteresowane umieszczeniem w swojej reklamie konkretnego słowa kluczowego licytują pomiędzy sobą i deklarują maksymalną stawkę CPC. Oczywiście, im więcej chętnych do wyświetlania reklamy, tym stawki za kliknięcie będą wyższe. Niektórych może zaskoczyć jednak fakt, że nie musi być to wcale powiązane ani z wielkością, ani z rentownością prowadzonego biznesu. Jeżeli przedsiębiorcy bardzo zależy na danej reklamie, to jest w stanie zapłacić za nią naprawdę duże pieniądze. Rekordowe stawki nierzadko sięgają kilkudziesięciu złotych za jedno kliknięcie. Określanie stawek kosztu kliknięcia oznacza, że tyle zapłacisz za każde pojedyncze kliknięcie swoich reklam. Jeżeli kampania ma swoje określone CPC, to ustawiasz maksymalną stawkę za kliknięcie – jest to najwyższa kwota, jaką chcesz zapłacić za kliknięcie reklamy. Jeżeli chodzi natomiast o średnie koszty kliknięcia, to możesz zobaczyć je w spisie słów kluczowych, które są udostępniane w ramach usługi. Niestety, aby uzyskać pełen dostęp do danych musisz posiadać aktywną kampanię. Ustawienia stawek możesz wybrać samodzielnie – wówczas to Ty decydujesz o ich wysokości, ale możesz także skorzystać z automatycznego ustawiania stawek – wtedy Google określa kwoty stawek, w taki sposób, aby uzyskać największą możliwą liczbę kliknięć w ramach określonego przez Ciebie budżetu.