W internecie możemy znaleźć wiele ogłoszeń dotyczących propozycji sprzedaży biura rachunkowego. Kupowanie działalności gospodarczej jest jak najbardziej legalne i praktykowane przez największych światowych biznesmenów. Niemniej jednak zastanówmy się, ile trzeba zapłacić za biuro księgowe i od czego zależy cena? 

Z klientami czy bez?

Przedsiębiorcy najczęściej zainteresowani są zakupem biura rachunkowego wraz z pełną infrastrukturą. Oznacza to, że interesuje ich nie tylko marka, ale również pracownicy i klienci. Dotyczy to głównie dużych biur, które na rynku odniosły niemały sukces. Dlaczego w ogóle takie biura są wystawione na sprzedaż? Powodem często jest wiek właściciela, który chciałby przejść już na emeryturę. Niestety, nie ma komu zostawić swojego dorobku, dlatego decyduje się go sprzedać. Winne może być również przepracowanie w branży księgowej i chęć zmian. Zamiast zatrudniać managera, właściciele zwyczajnie chcą się pozbyć biura rachunkowego i przekazać go w dobre ręce. W internecie znajdziemy wiele ofert dotyczących sprzedaży biura rachunkowego. Średnia cena za biuro wraz z bazą klientów wynosi około 200 000 zł, a czasem nawet pół miliona. Wszystko zależy głównie od przekroju klientów oraz dochodu, jakie osiąga miesięcznie biuro rachunkowe. Nie jest tajemnicą, że o wiele lepiej jest kupić biuro z klientami, niż bez nich. Co ciekawe, przedsiębiorca płaci jedynie za infrastrukturę oraz za bazę klientów, a nie za pracowników. Ile za biuro rachunkowePracownik jest bowiem osobą, a ta w rozumieniu prawa nie może być przedmiotem handlu. Niemniej jednak właściciel biura, który zatrudnia doświadczonych i dobrych księgowych, może podnieść cenę transakcyjną. Jeżeli decydujemy się kupić biuro bez klientów, to zapłacimy około 50 000-100 000 zł. Cena jest więc o wiele niższa, jednak we własnym zakresie musimy znaleźć chętnych na nasze usługi. Za co płacimy, gdy kupujemy „gołe” biuro? Przede wszystkim na przygotowanie infrastruktury. Programy księgowe do prowadzenia uproszczonej i pełnej księgowości, kadr i płac, a także za wyposażenie biura. Co więcej, zakup biura rachunkowego bez klientów wcale nie oznacza, że nie możemy ich przejąć. Właściciel biura nie gwarantuje jednak, że po zmianie rządzących klienci nadal będą chcieli korzystać z usług księgowych.

A może spółka?

Właściciele biur rachunkowych często poszukując osoby do wejście w spółkę. Jest to oferta skierowana raczej do księgowych, a nie zwykłych inwestorów. Niemniej jednak możemy napotkać oferty dla managerów, którzy będą odpowiedzialni nie za księgowanie, a za zarządzanie biurem. Jest to coraz częstsza praktyka. Za wejście w spółkę będziemy musieli oczywiście odpowiednio zapłacić. Czasami jednak „ceną” jest nie pieniądz, a nasza wiedza. Jeśli jesteśmy ekspertami w jakiejś dziedzinie, na przykład w doradztwie podatkowym, to wejście w spółkę wcale nie musi nas wiele kosztować. Otrzymujemy za to pewne udziały w zyskach zamiast standardowej wypłaty. Czy spółka w kontekście biura rachunkowego jest korzystna? Nie zawsze, szczególnie jeśli chcemy mieć realny wpływ na jego rozwój. Niemniej jednak nie ma wątpliwości, że na pewno jest tańsza. Wniesienie kapitału o wartości 50-100 000 zł daje nam nawet połowę wartości udziałów. Możemy więc niskim kosztem posiąść dobre i co najważniejsze prosperujące biuro rachunkowe. Mamy wpływ na jego rozwój, ale też na cennik biura rachunkowego. Możemy dzięki temu kształtować ceny na rynku, tworząc rozpoznawalną i dobrą markę. Ofert wejścia w spółkę znajdziemy jednak mniej, niż ofert sprzedaży biura rachunkowego. Wynika to z faktu, iż wiele biur działa lokalnie i osiąga niezbyt duże zyski. Dzielenie się nimi z jeszcze jedną osobą byłoby zwyczajnie niekorzystne dla właściciela.

Kupić czy stworzyć?

Na koniec porównajmy koszty zakupu biura rachunkowego, a stworzenia go od podstaw. Założenie biura rachunkowego jest z pewnością tańsze, niż jego zakup. Potrzebujemy bowiem lokalu, sprzętu i programu księgowego. Niemniej jednak koszty można zamknąć w około 50 000 zł, czasem mniej. Za tyle możemy kupić małe biuro rachunkowe, w dodatku zwykle bez bazy klientów i to w małej mieścinie. Weźmy jednak pod uwagę tak zwany koszt alternatywny. Chodzi w nim o to, że kupując biuro zyskujemy klientów, a co więcej prawdopodobnie zostanie z nami większość pracowników. Jest to bardzo istotne, ponieważ sama ich rekrutacja jest bardzo czasochłonna i wymaga sporych umiejętności. Tymczasem kupując biuro pozbywamy się znacznej części problemów. Nie musimy samodzielnie dobierać programu księgowego czy szukać odpowiedniej lokalizacji. To wszystko dostajemy od razu przy zakupie. Problemem może być oczywiście dostępność kapitału. Stworzenie biura rachunkowego jest tańsze, a co więcej możemy uzyskać różnorodne dotacje. W przypadku kupna biura takiej możliwości nie mamy. Co za tym idzie, wydatek musimy sfinansować z własnej kieszeni. Pewną alternatywą jest oczywiście kredyt bankowy, jednak nie zawsze możemy go otrzymać. Dlatego też wiele osób rezygnuje z zakupu biura rachunkowego – właśnie przez brak odpowiednich funduszy.