Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach: krótkie kompendium wiedzy

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach: krótkie kompendium wiedzy

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach: krótkie kompendium wiedzy skuteczne pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwarek to obecnie jeden z fundamentalnych elementów marketingu w sieci. Co warto wiedzieć o pozycjonowaniu i czy witrynę można pozycjonować samodzielnie?

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach: najważniejsze informacje

Jak sama nazwa wskazuje, pozycjonowanie stron ma na celu poprawę pozycji danej witryny w wynikach wyszukiwania takich aplikacji, jak Google czy Bing. Jak wiadomo, wyszukiwanie przez użytkownika informacji na temat danej usługi zawsze polega na wpisywaniu w oknie wyszukiwarki określonych fraz. Z tego powodu, wstępnym i jednym z najważniejszych etapów procesu pozycjonowania jest prawidłowy dobór fraz kluczowych. Chodzi tutaj o to, aby strona znajdowała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania po tym, jak użytkownik wpisze konkretne zbitki słów.

Temat jest jednak znacznie bardziej złożony, niż może się na pozór wydawać. W obecnych czasach powszechnie już uważa się bowiem, że naprawdę efektywne pozycjonowanie stron nie może opierać się tylko i wyłącznie na tak zwanych frazach prostych. Konieczne jest uwzględnienie również tzw. fraz typu long tail, czyli pozycjonowanie na długi ogon a w niektórych wypadkach również fraz brandowych.

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach: krótkie kompendium wiedzy
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach: krótkie kompendium wiedzy

Można to przedstawić na przykładzie. Załóżmy, że pozycjonowaną witryną jest strona księgarni online, która sprzedaje podręczniki do nauki języka hiszpańskiego. W tym wypadku możliwe frazy proste to np. podręczniki, podręczniki do nauki języków, czy książki do nauki języków. Tego rodzaju frazy oczywiście są najczęściej wpisywane przez użytkowników. Niekoniecznie oznacza to jednak, że pozycjonowanie stron wyłącznie na tego rodzaju frazy przełoży się na zwiększenie konwersji.

Dlaczego tak się dzieje? Zakładamy, że w ogromnej większości wypadków potencjalny klient posiada bardziej sprecyzowane predyspozycje. Oznacza to, że jedynie niewielka część użytkowników, którzy w wyszukiwarce wpisując frazy ogólne, szuka akurat tego produktu, który jest oferowany przez daną stronę. W ten sposób pozycjonowanie na frazy ogólne można uznać za dobrą metodę na zwiększenie “widoczności” witryny, jednak jednocześnie jest to forma wysoce nieprecyzyjna. Odpowiednią precyzję zapewnia dopiero użycie w procesie pozycjonowania fraz typu long tail, a więc w tym wypadku na przykład “podręczniki do nauki hiszpańskiego C1” albo “podręczniki do hiszpańskiej gramatyki B1”. Dopiero wówczas pozycjonowanie jest w stanie dokładnie trafić właśnie do tej grupy klientów, która stanowi rzeczywisty target.

Jeszcze większą precyzję są w stanie zapewnić frazy brandowe. Jest to odmiana fraz typu long tail, tyle że oprócz samych szczegółowych parametrów używa się również nazw marek a często nawet konkretnych produktów.

Co jest ważniejsze: pozycjonowanie stron czy optymalizacja?

Jeszcze jakiś czas temu optymalizacja oraz pozycjonowanie stron były uznawane za poniekąd odrębne dziedziny, które przenikają się ze sobą jedynie w określonych punktach. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że algorytmy, z których korzystają wyszukiwarki są coraz bardziej zaawansowane. Obecnie optymalizacja i pozycjonowanie to już dziedziny tak ściśle ze sobą powiązane, że oddzielne ich traktowanie nie ma większego sensu.

Wystarczy wspomnieć, że prace w ramach optymalizacji również będą mieć wydatny wpływ na sposób “postrzegania” witryny przez roboty wyszukiwarek. Mówiąc inaczej, sama praca “na zewnątrz” strony(pozycjonowanie) może zostać w sporej mierze zaprzepaszczona poprzez brak “pracy na wewnątrz”(optymalizację). Algorytmy wyszukiwarek przy ocenie witryny biorą bowiem pod uwagę również przejrzystość jej struktury, linkowanie wewnętrzne, ilość błędów w kodzie strony i tak dalej.

To jednak jeszcze nie wszystko. Pamiętajmy, że wyniki finansowe strony to nie tylko kwestia tego, w jaki sposób witryna jest oceniana przez algorytmy wyszukiwarek, ale przede wszystkim kwestia doznać użytkowników. Mało intuicyjna, pełna błędów i wolno działająca strona z dużą dozą pewności zostanie opuszczona przez potencjalnego klienta już po kilku minut. W takim wypadku nawet obecność w TOP3 Google może na niewiele się przydać.

Czy można pozycjonować stronę samodzielnie?

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: można, ale niekoniecznie się to opłaca. Należy mieć na uwadze fakt, że pozycjonowanie stron rządzi się dość specyficznymi prawami. Otóż wszelkie dostępne statystyki dowodzą, że de facto liczy się wyłącznie TOP 10 Google, ponieważ ogromna większość użytkowników nawet nie sprawdza kolejnych stron wyszukiwania.

Oznacza to po prostu tyle, że nawet jeżeli na skutek samodzielnego pozycjonowania uda się nam poprawić pozycję strony np. z 4 dziesiątki Google na 2 dziesiątki, to realny wpływ owego awansu na sprzedaż najpewniej będzie nikły. Do tego dochodzi jeszcze kwestia odpowiedniego doboru fraz kluczowych, znajomość regulaminów wyszukiwarek oraz sporo innych kwestii, które wymagają raczej specjalistycznego przygotowania.

Pozycjonując stronę we własnym zakresie nie tylko de facto pozbawiamy się szansy na osiągnięcie rzeczywiście wartościowych wyników, ale niekiedy też sporo ryzykujemy, ponieważ nawet nieświadome złamanie regulaminu wyszukiwarek może skończyć się banem naszej witryny.