Reklama zewnętrzna (z angielskiego „outdoor”) to jeden z najpopularniejszych rodzajów marketingu. Wyróżnikiem reklamy zewnętrznej jest to, iż przekaz pojawia się poza miejscem zamieszkania potencjalnego klienta. Treść reklamy zewnętrznej ma za zadanie docierać do odbiorcy wtedy, gdy znajduje się on w przestrzeni publicznej. Według teorii reklamy zewnętrznej, nie jest ona ograniczona tylko do jednej konkretnej techniki. Na reklamę zewnętrzną składają się wszystkie zabiegi reklamowe realizowane poza domem odbiorcy. Mowa tutaj zarówno o billboardach reklamowych, ulotkach czy o plakatach wiszących na słupach https://www.pb-reklama.pl/realizacje.html. Reklama zewnętrzna to oczywiście o wiele więcej. W niniejszym artykule przedstawiamy szereg najważniejszych informacji na temat tego rodzaju reklamy. Zapraszamy serdecznie do wnikliwej lektury! 

 

Reklama zewnętrzna – co to takiego?

Reklama zewnętrzna jest rodzajem marketingowego przekazu, który ma na celu docieranie do potencjalnych konsumentów poza miejscem ich zamieszkania. Z tego powodu nazywa się ją reklamą outdoorową. Reklama zewnętrzna posiada według specjalistów jedną, niezwykle istotną zaletę: mowa tutaj o tym, iż taki przekaz pozbawiony jest zbędnej, osobistej nachalności. Jej najważniejszą cechą charakterystyczną jest to, iż odbiorca reklamy nie ma się czuć, że jest atakowany treścią marketingową. 

Reklama zewnętrzna wyróżnia się szacunkiem do prywatności odbiorców. Może być realizowana wszędzie tam, gdzie nie mieszka potencjalny klient. Z tego względu można spotkać ją na ścianach budynków, przystankach autobusowych czy specjalnych tablicach reklamowych. Najczęściej reklama zewnętrzna umieszczona jest wszędzie tam, gdzie znajdują się duże skupiska ludzi na ruchliwych ciągach komunikacyjnych. Mowa tutaj o autostradach czy głównych drogach i chodnikach. 

 

Jaki jest najważniejszy cel reklamy zewnętrznej? 

Reklama zewnętrzna ma jeden, najważniejszy cel. Mowa tutaj oczywiście o promocji reklamowanego produktu. To, co wyróżnia tę formę reklamy to docieranie do bardzo dużej liczby odbiorców masowych oraz długofalowe działanie za sprawą pojawienia się u konsumentów codziennych bodźców. U klienta, który codziennie ma kontakt z reklamą danej marki, tworzy się tak zwana „świadomość marki”. Dana osoba wie, iż istnieje taka firma i że jeśli wystąpi potrzeba skorzystania z jej usług, to zapewne tak uczyni. 

Reklama zewnętrzna jest bardzo skuteczna, ponieważ może dotrzeć nawet do tych potencjalnych klientów, którzy z dużą ostrożnością podchodzą do komunikatów reklamowych i w sposób świadomy starają się je odrzucać. Mowa tutaj w szczególności o reklamach telewizyjnych, które dla wielu odbiorców są wręcz nie do zniesienia. Z kolei bodźce wizualne na reklamie zewnętrznej, z którymi kontakt ma się każdego dnia, mają ogromną siłę perswazji. Działa ona w sposób podświadomy, z którego odbiorca bardzo często nie zdaje sobie nawet w ogóle sprawy. Właśnie o kontakt z bodźcem reklamowym chodzi tutaj najbardziej. W konsekwencji dany produkt oferowany przez firmę zapisuje się w świadomości konsumenta i jest identyfikowalny. 

 

Najpopularniejsze nośniki reklamy zewnętrznej

 Reklama zewnętrzna może przybierać bardzo zróżnicowane formy. Oto najbardziej popularne formy reklamy zewnętrznej, które stosuje się w Polsce:

  • reklama wielkoformatowa – taka reklama zewnętrzna ma dość dużą wielkość. Ten rodzaj reklamy zewnętrznej zaczyna się od powierzchni, która liczy minimum sto metrów kwadratowych. W większości przypadków można spotkać ją na ścianach potężnych obiektów. W chwili obecnej najpopularniejszym typem reklamy wielkoformatowej jest siatka winylowa, której cechą charakterystyczną jest przepuszczanie światła, zaś w nocy podświetla się ją backlight; 
  • plakat – plakat uznawany jest za jedną z najstarszych form reklamy zewnętrznej. Plakaty można umieszczać w dowolnie wybranych lokalizacjach – mowa tutaj zarówno o słupkach reklamowych, drzwiach obiektów, tablicach ogłoszeniowych, drzewach itp. Na plakacie można stosować dowolnie przez siebie wybrane formy graficzne oraz nieograniczoną paletę barw. W większości przypadków plakaty drukuje się na specjalnym papierze;
  • billboard – jeden z najbardziej znanych rodzajów reklamy zewnętrznej. Billboard to specjalna tablica reklamowa, którą w większości przypadków umieszcza się na podwyższeniu w taki sposób, aby było dobrze ją widać z daleka. Billboardy z reguły pojawiają się w sąsiedztwie ruchliwych ulic, aby kontakt z nimi miała jak największa liczba potencjalnych konsumentów; 
  • afisz – przez wielu afisz uznawany jest za kuzyna plakatów https://www.pb-reklama.pl/. Zazwyczaj afisze są jednak większe od nich. Wyróżnikiem afisza jest forma przekazu marketingowego, która polega na minimalizmie graficznym oraz dużej ilości informacji;
  • szyld – rodzaj reklamy zewnętrznej, który umieszczany jest przy drzwiach wejściowych do danego przedsiębiorstwa;
  • citylight – forma reklamy zewnętrznej, która w ciągu kilku ostatnich lat mocno zyskała na popularności. Najczęściej można ją spotkać na przystankach autobusowych. Są to podświetlane od wewnątrz tablice reklamowe.