Właściciele wielu firm, zwłaszcza lokalnych i mało rozpoznawalnych wśród dużej liczby osób decyduje się na założenie wyspy handlowej. Jednym z najczęstszych wyborów jest założenie takiej wyspy w galeriach handlowych lub na targach. Jest to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań zwłaszcza dla właścicieli firm wytwarzających lokalne produkty lub usługi, które nie są rozpoznawalne na skalę masową. Warto zatem wiedzieć czy oraz w jakich miejscach opłacalne jest otwarcie wyspy handlowej w celu pozyskania jak największej liczby klientów.

Czym jest wyspa handlowa?

W oparciu o definicję wyspa handlowa stanowi świetną i tańszą alternatywę dla właścicieli danego sklepu lub firmy usługowej, która nie chce wynajmować całej powierzchni lokalu lub biura. Według najnowszych danych oraz opinii klientów takie rozwiązanie jest korzystne dla obu stron. Z jednej strony dane przedsiębiorstwo nie jest zobligowane do prowadzenia działalności na obszarze całego sklepu, co pozwala obniżyć koszty wynajmu lokalu. Z drugiej zaś strony więcej osób ma szansę zapoznać się z ofertą danej firmy czy sklepu, co przekłada się na większą liczbę klientów oraz wyższe zyski.

Wyspy handlowe są bardzo popularne i coraz częściej spotykane w takich miejscach jak galerie handlowe, targi oraz pasaże. Dodatkowo dzięki unikatowemu projektowi oraz położeniu danego stoiska nie tyle można obniżyć koszty co zwiększyć liczbę stałych oraz nowych klientów. Jest to też świetne rozwiązanie dla małych i średnich firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność i chcą pozyskać jak najniższym kosztem jak największą liczbę klientów.

Jakie są różnice pomiędzy wyspą handlową a tradycyjnym stanowiskiem?

Przede wszystkim należy zdawać sobie sprawę, iż pomiędzy wyspą handlową a tradycyjnym stanowiskiem istnieje wiele różnic, które mogą okazać się decydujące w tym wyborze. Najważniejszą różnicą pomiędzy tymi dwoma rodzajami stanowiska swojej działalności polega na wielkości powierzchni wynajmowanej. Wyspy handlowe są niekiedy 3-4 razy mniejsze od tradycyjnych sklepów w galeriach handlowych lub na targach. Takie rozwiązania są bardzo często wykorzystywane przez operatorów sieci komórkowych lub instytucji finansowych, gdyż w tani sposób mogą one reklamować swoje usługi i pozyskiwać nowych klientów/

Drugą równie istotną różnicą jest możliwość zlokalizowania takiej wyspy handlowej praktycznie w dowolnie wybranym miejscu. Z racji niewielkiej zajmowanej powierzchni można ją umieścić pomiędzy witrynami sklepowymi, na środku targu czy też na skrzyżowaniu alei w pasażach handlowych, gdzie codziennie przechodzą setki osób. Dzięki temu większa liczba klientów codziennie przechodzi obok danej wyspy handlowej co oznacza możliwość maksymalizacji zysków ze sprzedaży swoich produktów i usług za proporcjonalnie niewielki koszt. 

Dodatkowo ważną rolę odgrywa tutaj aspekt długości okresu wynajmu powierzchni użytkowej w danym miejscu. Według aktualnie obowiązujących przepisów prawa wynajem lokalu w galerii handlowej nie może być krótszy niż 5 lat, a cena za wynajem 1 metra kwadratowego potrafi sięgać nawet ok. 200 zł w dużych miastach w Polsce. Z kolei decydując się na inwestycję w wyspę handlową można znacząco ograniczyć koszty oraz metraż wynajmowanej powierzchni. Co więcej wyspy handlowe mogą być wynajmowane na dowolny okres czasu bez odgórnie narzuconych limitów/

W jaki sposób zaprojektować wyspę handlową?

Stworzenie koncepcji oraz zaprojektowanie wyspy handlowej musi być zgodne z charakterem działalności danego przedsiębiorstwa oraz prezentować go z jak najlepszej strony. Dla przykładu jeśli na wyspie handlowej prowadzona jest działalność instytucji finansowej, ubezpieczeniowej lub telekomunikacyjnej przede wszystkim powinno zostać utworzone stanowisko, gdzie doradca będzie mógł rzetelnie obsługiwać klientów. Dodatkowo dobrym pomysłem może być umieszczenie w odpowiednich miejscach ulotek i banerów reklamowych w celu zachęcenia jak największej liczby osób do skorzystania z usług danej firmy.

Co więcej, jeśli na wyspie handlowej są wystawiane produkty lokalnych sprzedawców oraz handlowców należy zadbać o jak najlepszy image. Przykładowo prowadząc sklep z wędlinami oraz wyrobami regionalnymi dobrze jest wystawić produkty aby przykuwały one swoim wyglądem oraz zapachem przechodzące akurat osoby do skosztowania i kupna wybranych produktów. Musi również znajdować się miejsce na wagę, kasę fiskalną. Warto także zadbać o umieszczenie logo w widocznym miejscu danej firmy.

Należy jednocześnie pamiętać o zapewnieniu jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa wyspy handlowej. W tradycyjnych sklepach w galeriach i pasażach wszystkie towary są zabezpieczone szklanymi szybami oraz chronione przez specjalne bramki, które wydają dźwięk w sytuacji, gdy ktoś próbuje ukraść jakiś produkt lub rzecz. W przypadku prowadzenia wyspy handlowej pracownik nie zawsze może patrzeć we wszystkie strony, zwłaszcza gdy obsługuje on klientów. W takiej sytuacji najlepszym wyjściem może okazać się zastosowanie szklanych szyb, które mają za zadanie chronić wszystkie produkty przed ich kradzieżą. Dodatkowo należy zapewnić miejsce siedzące do pracownika oraz wszelkie wyposażenie by jak najbardziej ułatwić mu pracę.