Jakie opony wielosezonowe?

Jakie opony wielosezonowe?

Jakie opony wielosezonowe? Wymiana opon samochodowych jest istotną częścią konserwacji, z którą musi zmierzyć się każdy kierowca. Opony, które wybierzesz, mogą mieć wpływ na całe Twoje doświadczenie z jazdy – opony wpływają na to, jak dobrze Twój samochód się prowadzi, z jaką prędkością możesz jechać i w jakich warunkach możesz jechać. Ale co najważniejsze, wpływają na bezpieczeństwo Twojego samochodu.

Charakterystyka opon wielosezonowych

Jakie opony wielosezonowe?
Jakie opony wielosezonowe?

Zdecydowana większość współczesnych samochodów jest wyposażona w opony całoroczne, które zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić akceptowalne właściwości jezdne przez cały rok i w każdych warunkach pogodowych. Oznacza to rozsądną jazdę i przyzwoite prowadzenie, cichą pracę, dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni i pewne możliwości na śniegu. Ze względu na ich oznaczenie jako opon całorocznych, większość właścicieli samochodów pozostawia je założone zimą i oczekuje, że opony zapewnią pełną trakcję na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Jednak większość opon całorocznych ma marginalne znaczenie na śniegu; dedykowane opony zimowe, znane również jako opony śniegowe, zapewniają znacznie lepszą trakcję, gdy spadnie śnieg. Obecnie istnieją dwie główne podkategorie opon całorocznych: opony całoroczne o wysokich osiągach i opony całoroczne typu grand touring. Opony całoroczne o wysokich osiągach zapewniają ostrzejsze prowadzenie niż “standardowe” opony całoroczne. Trzymają się drogi pewniej i dają bardziej sportowe wrażenia z jazdy – zazwyczaj kosztem trakcji w warunkach zimowych. Opony te są przeznaczone dla bardziej sportowych samochodów i bardziej agresywnych kierowców. Opony całoroczne typu grand touring mają wygląd opon całorocznych o niższym profilu niż opony całoroczne o wysokich osiągach, ale lepiej się prowadzą, kosztem pewnych właściwości jezdnych – polecamy wymianę zrobić w serwisie samochodowym.

Kryteria wyboru opon wielosezonowych

Istnieją trzy możliwe wzory bieżnika opony – symetryczny, kierunkowy i asymetryczny. Symetryczne to najczęściej spotykany typ – wąskie bieżniki ułożone we wzór fali. Opony tego typu są najlepsze, jeśli chodzi o ciche osiągi, ale gorzej radzą sobie w deszczu, ponieważ ich konstrukcja nie jest przystosowana do rozpraszania wody. Aby uzyskać najlepsze osiągi podczas deszczu, potrzebny będzie bieżnik kierunkowy – bieżnik w kształcie szerokiej litery V, zaprojektowany tak, aby obracał się tylko w jednym kierunku. Ze względu na szerszą konstrukcję, opony te lepiej rozpraszają wodę i mają lepszą przyczepność do drogi. Jednak taka konstrukcja sprawia również, że są one znacznie głośniejsze w porównaniu z oponami symetrycznymi, co może być irytujące podczas jazdy. Bieżnik asymetryczny może pomóc w rozwiązaniu obu tych problemów – bieżniki te są zaprojektowane tak, że połowa ich powierzchni jest przystosowana do deszczu, a druga połowa do tłumienia hałasu. Są one jednak zazwyczaj droższe, więc to od Ciebie zależy, czy dodatkowy koszt jest tego wart. Producenci zazwyczaj oferują gwarancję na swoje opony. Jednak gwarancja na opony może być dość ograniczona – często istnieje długa lista uszkodzeń, które nie są objęte gwarancją. Różni producenci oferują również różne okresy gwarancji. Wybierając markę opon, zwróć uwagę również na gwarancję, aby wybrać markę, która zapewni Ci odpowiednią ochronę – najlepiej, by skonsultowała to stacja diagnostyczna.

Rozmiar i klasa opon

Możesz także zmodernizować opony, aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zanim zaczniesz kupować opony, musisz wiedzieć, jaki rozmiar jest odpowiedni. Pierwszym punktem odniesienia powinna być instrukcja obsługi samochodu. Powinna ona zawierać informacje o oponach, które już posiadasz, a na których będą podane wymiary średnicy obręczy koła i zalecane maksymalne obciążenie. Jeśli zgubiłeś instrukcję, możesz przywieźć samochód do warsztatu samochodowego, gdzie wykwalifikowani pracownicy udzielą wszelkich porad. Średnica jest czynnikiem krytycznym. Wiąże się ona z tym, jak daleko opona będzie się poruszać podczas jednego obrotu, co ma wpływ na przełożenie, moment obrotowy, trakcję i wskazania prędkościomierza. Rozmiar opony określa się na podstawie jej średnicy wewnętrznej. Średnica zewnętrzna jest używana do pomiaru wysokości przekroju lub profilu opony, który jest dyktowany przez ścianę boczną. Określa ona szerokość opony w stosunku do jej wysokości w procentach. Ogólnie rzecz biorąc, opona o niskim profilu lub o krótkich ścianach bocznych w stosunku do szerokości daje pewną jazdę i dobre prowadzenie; jednak takie opony mogą być droższe i głośniejsze niż opony o wyższym współczynniku kształtu. Zmiana jednego z tych wymiarów opony będzie miała wpływ na pozostałe. Średnica powinna pozostać niezmienna. Kiedy już wiesz, jaki rozmiar opony jest odpowiedni dla Twojego pojazdu, musisz zastanowić się nad jakością opony i ceną, jaką jesteś gotowy zapłacić. Dobra wiadomość jest taka, że wszystkie sprzedawane opony dostępne na rynku spełniają surowe normy bezpieczeństwa, więc możesz oczekiwać, że będą bezpieczne. Różnią się one natomiast pod względem osiągów i trwałości. Opony klasy premium prawdopodobnie wytrzymają więcej kilometrów i zapewnią Ci lepsze wrażenia z jazdy. Komplet opon klasy premium to inwestycja w jakość i komfort jazdy, która może się zwrócić, zwłaszcza jeśli planujesz wkrótce odsprzedać lub wymienić swój samochód.

READYauto serwis samochodowy
Zielonogórska 33
71-084 Szczecin
721 956 919
www.readyauto.pl